تقریبا همه ی ما کمر درد را تجربه کرده ایم و مفهوم نا آشنایی برای ما نیست.  مطمئنا برای همه ی ما پیش آمده است که گاهی اوقات کمرمان درد بگیرد.

درد کمر (Low Back Pain) شکل های مختلفی دارد، درد می تواند به صورت مبهم یا درد تیر کشنده و تیز باشد.

علت های مختلفی برای کمر درد وجود دارد، گاهی نتیجه ی کش آمدن رباط ها یا عضلات است گاهی نتیجه ی شکستگی ها در اثر تصادفات یا ضربه ها می باشد.

آرتریت ها، فیبرومیالژی و تنگی کانال نخاع هم علت بسیاری از کمر درد ها می باشند.

جمعیت بسیاری نیز کمر درد را به علت وزن زیاد و زندگی بی تحرک تجربه میکنند.

خوشبختانه بسیاری از کمر درد ها به خودی خود درد طول چند روز یا چند هفته از بین می روند ولی موارد زیادی از کمر درد نیز وجود دارند که نیازمند بررسی های دقیق پزشکی و فیزیوتراپی می باشند.

با راهکاری هایی نسبتا ساده می توان از کمر درد جلوگیری کرد:

ورزش کنید، ورزش یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از کمر درد می باشد.

در مواقع کمر درد ممکن است فکر کنید بهترین راه کاهش درد محدود کردن فعالیت و استراحت می باشد. این کار ممکن است برای مدت کوتاهی مفید باشد اما در طولانی مدت می تواند آسیب رسان باشد. در این مورد با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید و فراموش نکنید ورزش کردن بهترین راه پیشگیری از کمر درد میباشد.

وزن خودتان را کنترل کنید، اضافه وزن و چربی زیاد خصوصا در ناحیه شکم باعث اعمال نیروی اضافه روی کمر می شود.

اگر سیگار می مشید مصرف آن را متوقف کنید، مصرف سیگار باعث کاهش انتقال مواد غذایی به دیسک های بین مهره ای می شود و این خود عاملی برای تخریب زودرس دیسک می شود.

حالت خوابیدن، یکی از حالت های راحت برای کمر خوابیدن به پهلو می باشد به شکلی که یک بالش بین پاها قرار دهید و ران ها را کمی به جلو خم کنید. اگر به پشت می خوابید یک بالش کم ارتفاع زیر زانوهایتان قرار بدهید.

به وضعیت بدنتان توجه کنید، یک صندلی مناسب باید پشتی یا ساپورت برای کمر داشته باشد، و ارتفاع پایه های آن به گونه ای باشد که زانو های حدود چند سانتی متر بالاتر از مفصل ران قرار بگیرند و پاها نیز روی زمین باشند. میتوانید یک چهارپایه نیز زیر پاهایتان قرار بدهید. اگر مجبور هستید طولانی مدت سر پا بمانید سعی کنید سر خود را زیاد به پایین خم نکنید و شکم خود را در حد امکان داخل بکشید و همچنین در حالت ایستاده سعی کنید یک پایتان را روی یک چهار پایه قرار بدهید و هر پانزده دقیقه جای پاهایتان را عوض کنید.

کفش پاشنه بلند نپوشید، این کفش ها باعث اعمال نیروی اضافه به کمر می شوند. ارتفاع مناسب پاشنه کفش حدود یک تا دو و نیم سانتی متر می باشد.

در هنگام کمر درد ممکن است خوابیدن سخت شود. و این مشکل یک سیکل معیوب ایجاد می کند به این شکل که با نخوابیدن به اندازه کافی در طول شبانه روز احساس بدتر شدن در کمر درد خود خواهید کرد.همچنین بد خوابیدن هم می تواند باعث بد تر شدن شرایط شما شود. در مواقعی که احساس کمر درد می کنید برای خوابیدن بهتر است به پهلو بخوابید و یک بالش هم بین زانو های خود قرار دهید. قرار دادن بالش بین زانو ها باعث می شود ستون فقرات در حالت نرمال تر خود قرار بگیرد و فشار وارد بر این ناحیه به کمترین حد خود برسد. اگر میخواهید به پشت بخوابید بهتر است یک بالش زیر زانو های خود قرار دهید البته این یک نسخه ی کلی نمی باشد و بهتر است برای تعیین بهترین حالت خوابیدن با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا بهترین حالت خوابیدن را با توجه به شرایط و نوع کمر دردتان به شما آموزش بدهد. و فراموش نکنید که حتما تشکتان کمی سفت باشد.

بسیاری از کمر درد ها به خودی خود بعد از چند روز تا چند هفته بهبود می یابند و بسیاری دیگر نیز به بررسی های پزشکی و فیزیوتراپی دارند. بعضی از انواع کمر درد با علایم خاصی همراه هستند که اورژانس محسوب میشوند و در صورت داشتن این علایم همراه با کمر درد وقت را از دست ندهید و هرچه زودتر به فکر درمان باشید: بی اختیاری ادرار و مدفوع، درد های شدید بعد از ضربه خوردن به کمر، ضعف پاها، تب، درد هنگام سرفه کردن و تخلیه ادرار و مدفوع و همچنین احساس مورمور شدن در ناحیه تناسلی.


ایران فیزیوتراپی – کپی برداری از مطلب تنها با ذکر نام ایران فیزیوتراپی مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی اینترنتی